Over deze Blog




Hallo Allemaal!

Deze blog is gemaakt in opdracht voor KunstAlgemeen. Het hele jaar moest ik een site bijhouden waar ik kunst verzamel die ik leuk vind.
Hierboven kan je op een kopje klikken om te springen naar berichten die over dat onderwerp gaan, of je gaat hier gewoon naar beneden en ziet alles door elkaar.
Zelf hou ik veel van fotografie, muziek, mode en streetart, wat je waarschijnlijk dan ook veel op mijn blog zult vinden.

Veel kijkplezier!

Tamar

woensdag 25 april 2012

Johnny Depp, maar dan anders


“De Wanhopige”, zo heet dit schilderij. Het is gemaakt door Gustave Courbet en is gemaakt in 1843. Het is een zelfportret.
Het schilderij hoort bij het Realisme. Courbet wordt ook gezien als de grondlegger van deze kunststroming. Het is ook heel duidelijk een realistisch schilderij, omdat het heel echt geschilderd is. Verder zijn er veel bruine kleuren gebruikt, en is het onderwerp een arbeider, in dit geval de schilder zelf, wat je ook kan beschouwen als een arbeider.
Wat ik heel sterk vind aan dit schilderij, is de lichtinval. Door het licht en de schaduw springen de ogen er heel mooi uit, en je ziet echt de emotie, de wanhoop. Ik vind dat Courbet hier trouwens wel een beetje lijkt op Johnny Depp, maar dat terzijde.
Ik vind dus de lichtinval en de schaduwen heel mooi. Maar het beeld en de overall compositie trekken mij ook erg aan. Ik vind het een spannend beeld, met die handen zo in het haar, en de armen die niet helemaal af zijn. Ik denk dat dit wel een van mijn favoriete schilderijen tot nu toe is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten